Kranman T1960ex
210 250 kr Inkl. moms
Fakta
Bredd | 140 cm |
Höjd över bom | 175 cm |
Längd från grind till bakre banke | 259 cm |
Min längd mellan främre och bakre banke | 193 cm |
Lastarea | 0,9m² |
Vikt (vagn utan kran) | 450 kg |
Totallängd | 395 cm |
Laststöttor | 4-10 st vridbara |
Ramstyrning | Som tillbehör |
Hjul | 300/65-12” 8 lagers |
Chassi | ”Domex” plåt, självbärande |
Kran | K30-50 3,5 m |
Vikt kran | 276 kg inkl. kran, stödben, grip och rotator |
Frigång stödben | 43 cm |
Frigång kranfot | 43 cm |
Frigång vagn mitt under | 30 cm |
Max last | 2000 kg |
Beskrivning
Griplastarvagn T1960ex en stark och stabil vagn.
T1960ex har ett stabilt dubbelväggs chassi för att uppnå en vridstyv konstruktion med hög frigång under kranplattan samt längst bak. Vagnen är rikligt standard utrustad med hög och lågväxel,egenutvecklade kraftiga hjul, Honda GX390 med elstart, frilägesventil, bromsventil och 2 bankar med 4 stakar. Ramstyrningen är el-hydraulisk så vid körning påverkas inte drivningen. M36 proffskran, radiostyrd vinsch, 4 vridbara hastigheter, stål eller plastband, vagnsförlängning med upp till 5 bankar är några av tillvalen som finns. Självklart passar våra grusflak, gripskopor och risflak påvagnen för användning året runt.
Standardutrustning:
- Flexodrive X drivsystem
- 30-50 kran med komfortled 3,5m
- Hjul 300/65-12” 8 lagers
- Låg och högväxel
- Hydraulaggregat med Honda GX390
- Elstart
- Justerbar hydraulisk bromsventil
- Friläggning av drivningen vid bromsning
Flexodrive X drivsystem ger unika terrängegenskaper
Det som möjliggör att man kan ha hög- och lågväxel i vagnen är att man har 2 hydraulmotorer och kör dem i serie eller parallellt. På högväxel körs hydraulmotorerna i serie, dvs. all olja måste först gå igenom den ena och sen vidare till den andra hydraulmotorn. På lågväxel kör man motorerna parallellt vilket innebär att det blir likt en T-koppling på hydraul ledningarna. Hälften av oljan till den ena hydraulmotorn och hälften till den andra. Denna princip har många vagnar på marknaden. Det som gör Flexodrive X drivsystem unikt är att vi valt att utveckla en gjuten växel med 2 separata anslutningar för drivmotorerna. Detta medför att båda hydraulmotorerna driver på samma axel och måste hålla samma hastighet. Med denna lösning är vagnen alltid 100% diffad även på lågväxeln. Om man jämför med andra vagnar på marknaden med hög- och lågväxel så sitter det en hydraulmotor ute i vardera boggiepar. Då blir motorernas hastighet oberoende av varandra. Med denna lösningen blir vagnen helt odiffad på lågväxeln.
Vi tar ett exempel på hur det blir med lågväxel utan Flexodrive X drivsystem. Du står på en isfläck eller vagnen har hängt sig på en stubbe med ena boggiparet, och det andra har bra fäste.
Då snurrar det boggiparet som inte har fäste dubbelt så fort, för oljan tar lättaste vägen. Om du istället har Flexodrive X drivsystem så går all kraft över till det hjulparet som har fäste och du som förare passerar hindret utan problem.
En till stor fördel med Flexodrive X drivsystem är att det går att ha band på vagnen och köra med både rullarna i och ur. Detta tack vare att hydraulmotorerna sitter väl skyddade inne i vagnen och inte hamnar i vägen för banden. Det här är anledningen till varför vi ej erbjuder hög och lågväxel till T1750 och T1710. Där har vi valt att ta fram en enklare konstruktion med en hydraulmotor i vardera boggiepar. På dessa vagnar körs drivningen alltid i serie, dvs. alltid 100% diffad. Vi erbjuder istället en dubbelpumpslösning som aktiveras med en strömbrytare. Då ökar hastigheten med ca 60%. Detta för att behålla de rätta terrängegenskaperna en Kranmanvagn ska ha.
Recensioner
Det finns inga recensioner än.